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A organização CAMECO - Catholic Media Council, com sede em Aachen, Alemanha, acaba de disponibilizar, na Internet, um volume digital com informações a respeito de 311 livros sobre comumicação publicados em 140 países. Dez desses volumes foram editados no Brasil ou fazerm referências a estudos sobre a mídia brasileira. O título da publicação é: Media & Communications in Africa, Asia, Latin America, Eastern Europe and the Middle East. O coordenador do trabalho é Christoph Dietz <christoph.dietz@cameco.org>.

 

O material pode ser acessado no endereço http://camecolibrary.faust-web.de

 

Sobre o CAMECO, veja: http://www.cameco.org/resources/Resource-Centre

 

Se o leitor tiver dificuldade para acessar pode contatar o editor.

 

Reproduzimos cinco dessas referências sobre livros publicados no Brasil, Argentina, Colombia e Portugal, com algum interesse para a prática educomunicativa, mantendo o número de catálogo para fácil reconhecimento.

 

24. Adolescentes em conflito com a lei: guia de referência

para a cobertura jornalística. Brasilia: ANDI; Secretaria de

Direitos Humanos da Presidência, 2012, 134 p. (Série

Jornalista Amigo da Criança)

subjects: media coverage of youth; crime & violence reporting - Brazil - training

materials

http://www.andi.org.br/sites/default/files/Adolescentes%20em%20conflito%20com%2

0a%20lei%20-%20Guia%20de%20refer%C3%AAncia%20para%20a%20co

bertura%20jornal%C3%ADstica.pdf

 

25. Mónica E. Pini et al.: Consumos culturales digitales:

jóvenes de 13 a 18 años. Buenos Aires: Ministerio de

Educación de la Nación; Educ.ar, 2012, 100 p. (TIC para la

inclusión)

subjects: youth and internet / ICTs; internet & social media use: youth; video and

computer games; media consumption - Argentina - literature survey

http://bibliotecadigital.educ.ar/uploads/contents/TIC_ConsumosCulturalesPARAokFINA

L1.pdf

 

26. Luis Felipe Correa Agudelo, Andrés David López Vargas: La

radio escolar como una estrategia de enseñanza -

aprendizaje en el colegio Hernando Vélez Marulanda.

Pereira, Colombia: Universidad Tecnológica de Pereira,

Facultad de Educación, Licenciatura en Comunicación e

Informática Educativas, 2011, 128 p.

subjects: school radios - Colombia

http://repositorio.utp.edu.co/dspace/bitstream/11059/2709/1/3845443C824.pdf

 

27. Veet Vivarta (coord.): Infância e comunicação: referências

para o marco legal e as políticas públicas brasileiras.

Brasilia : ANDI, 2011, 128 p.

Conteúdos: 1. Educação para a mídia no âmbito do sistema de ensino; 2. Estímulo à

produção de conteúdos de qualidade; 3. Programação regional e nacional; 4. Crianças e

adolescentes participando da produção de conteúdos; 5. Regulação de exibição de

imagens e identificação/identidade de crianças e adolescentes; 6. Avaliação sistemática

dos impactos gerados pelos conteúdos audiovisuais; 7. Estabelecimento de faixas de

horários e de faixas etárias (Classificação Indicativa); 8. Regulação da publicidade

dirigida às crianças; 9. Trabalho infantil artístico nos meios de comunicação; 10. Novas

Tecnologias promoção da inclusão e estratégias de proteção.

subjects: children and media; media literacy: children; children's media; child protection

/ protection of minors; media policies - Brazil

http://www.andi.org.br/sites/default/files/infancia%20e%20comunicacao.pdf

 

310. Carlos Eduardo Esch, Nélia del Bianco: Digital radio in

Brazil: analysis of an unfinished debate. In: M. Oliveira; P.

Portela; L. A. Santos (eds.): Radio evolution: conference

proceedings. September, 14-16, 2011. Braga, Portugal:

University of Minho, Communication and Society Research

Centre, 2012, p. 141-154

Government and radio broadcasting stations have been debating the model of digital

transmission to be adopted in Brazil, without having come to a consensus. The impasse

is related to the technological characteristics of the available systems (HD Radio, DRM,

and DAB) that are not integrally adaptable to the model of radio broadcasting, to the

regulatory laws, and to the rules of the radio market in the country. Tests done with HD

Radio revealed that the digital system does not provide the same coverage as a quality

analogical AM radio. Other aspects are the technical conditions of the Brazilian

broadcasting stations and their adaptability to a digital system: 37% of them still

function with valve transmitters, most of them being between AM commercial and

public radios. As they are broadcasting stations with few resources for investment in

transistorized equipment, it will be necessary to create public policies of incentive for

digitalization, which would collaborate to the sustainability of the sector. The data are

integrated into national research, based on a sample of 750 stations, which

corresponds to 96.42% of the profile of the Brazilian radio market. (source: abstract)

http://www.lasics.uminho.pt/ojs/index.php/radioevolution/article/download/824/789